Livingstone en Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Koen Vliegenthart - WaarBenJij.nu Livingstone en Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Koen Vliegenthart - WaarBenJij.nu

Livingstone en Kaapstad

Door: Koen & Klaske

Blijf op de hoogte en volg Koen

09 Oktober 2009 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Ha iedereen,

We begrijpen dat het meest interessante deel van onze reis inmiddels achter de rug is, maar voor hen die ook geïnteresseerd zijn in onze verdere belevenissen dit stukje.
De laatste nacht in Lusaka hebben we doorgebracht in een backpackers lodge. Erg leuk, want daar hebben we erg gezellige mensen ontmoet! Onder andere een bejaarde Canadese vrouw die in haar eentje backpackt in Afrika omdat ze een hekel heeft aan georganiseerde ouderenreisjes. Ook hebben we een aantal Nederlanders ontmoet, die ook vrijwilligerswerk deden of op wereldreis waren. Een taxichauffeur, die we eerder hadden ontmoet in Lusaka, heeft ons dinsdag onder luide gospelmuziek naar het vliegveld gebracht. Vanuit daar vlogen we naar Livingstone, om de Victoria watervallen te bekijken. Het propellervliegtuig bezorgde Klaske wel de nodige misselijke gevoelens…
Daar kwamen we terug in het westerse leven, want Koen had een lodge geboekt met allerlei voorzieningen en vanwaar je alle denkbare activiteiten in de omgeving kon boeken. De lodge had onder andere een mooi zwembad en uitzicht op de mist boven de watervallen. ’s Middags hebben we meteen de watervallen bekeken. Ondanks dat er op het moment niet veel water is (droge tijd), was het enorm indrukwekkend! Wat een hoogte, en ook nog eens 2 km breed! Volgens de Nederlandse manager van de lodge, kostte de taxireis terug zo’n 15 dollar. Na een beetje onderhandelen hadden we natuurlijk een taxi terug voor het luttele bedrag van 5 dollar.
De volgende ochtend gingen we op neushoorn-safari te voet, om onze ‘big five’ compleet te maken. In het Mosi-Oa-Tunya park hadden we meteen prijs. En na een paar honderd meter lopen hadden we 4 neushoorns gezien van de 5 die het park rijk is. Na een beetje relaxen in het zwembad van de lodge, zijn we aan het eind van de middag op ‘river safari’ gegaan. Omdat we allebei te bang waren voor raften en te lui om te kanoën, werd het een motor-boot safari. Echt super om een groep olifanten te zien drinken op een paar meter afstand en een nijlpaard te zien duiken onder de boot, of om op de kant ineens een krokodil te zien vluchten! Koen en ik zaten op het dak van de boot, wat hem meteen zijn safaripet kostte. Die is dus van de waterval gestort.
Donderdag alweer de laatste dag in Livingstone. Tijd voor het laatste avontuur: de microlight. Klaske moest nog nadenken of ze het wel aandurfde na de misselijkmakende vliegreis, maar de manager had de tocht al geboekt voor ze er erg in had. Om 8:00 stonden we dus met onze overall aan op de startbaan. Klaar om in een soort gemotoriseerde deltawing op te stijgen en 15 minuten boven de watervallen te cirkelen. Adembenemend! Wat een mooi zicht op de hele waterval (die deels alleen vanuit Zimbabwe goed te zien is). Je voelt de vrijheid… zittend op een stoeltje met een gordel om en om je heen alleen maar lucht. Vanuit daar kan je ook de regenboog zien. Wat extra leuk was, is dat de Duitse bestuurder probeerde te evangeliseren onderweg en het steeds had over ‘Gods creation’ en Jezus die een brug vormt in je leven, net zoals de regenboog de kloof lijkt te overbruggen.
Koen kon gelukkig afstand doen van zijn fototoestel, want die mocht niet mee vanwege de veiligheid. Jammer genoeg bleek de op de vleugel gemonteerde digitale camera voor onze beide vluchten te zijn uitgevallen op het moment dat we de waterval bereikten. Gelukkig hebben we toch nog een paar fotootjes. ’s Middags begon het echte werk: de vliegtocht naar Kaapstad via Johannesburg. Dat viel niet mee: een temperatuur van maar 20 graden… Het viel overigens ook niet mee om ons vooraf geboekte hotel te vinden, in de gehuurde Toyota corolla. Ongewild hebben we het hele schiereiland al bekeken by night. Koen moest zijn uiterste best doen op het links rijden en links schakelen in het donker. Dat betekende dat steeds de ruitenwissers aan gingen in plaats van de knipperlichten. Toen hij de weg ging vragen aan een Zuid-Afrikaan, zei deze dat we beter eerst naar Kaapstad konden gaan. Omdat we dachten dat we daar al waren, namen we maar aan dat hij dronken was (hij stonk ook naar bier). Helaas had hij wel gelijk…
Onze accommodatie in Kaapstad is in de wijk ‘gardens’ in Kaapstad. Bijna tegen de tafelberg aan. Er bleek zelfs een keuken te zijn, waar we vanavond al dankbaar gebruik van hebben gemaakt (pasta party voor 2!). Ook zijn we vandaag de tafelberg opgegaan in de hijser (kabelbaan) en ’s middags hebben we de stad bezocht, inclusief het Victoria en Alfred Waterfront en Fort de Goede Hoop. Koen is eindelijk na 2 maanden naar de kapper gegaan. Zijn haar was een mengeling tussen een Beatles-kapsel en een Elvis-kuif. Dus het werd wel tijd. Wel lekker voordelig, voor 8 euro, bij een kapper met 38 jaar ervaring.
Klaar voor de volgende belevenissen hier!

Uiteraard wat nieuwe kiekjes op:

• 09 Oktober 2009 - 23:05

Jannet:

Hallo dokter Klaske en Koen!
    Ik wilde even bij-lezen maar ben meteen 3 kwartier verder ;) Gewedig, wat een verhalen weer! Teveel om op te reageren... Ik kom net van de feestelijke trouwerij van Maarten H en zijn Jeanet.Was in hotel NewYork. Weer een kringlid getrouwd!
    Nog veel plezier daar met al het moois dat je ziet & tot gauw!
    Groetjes, Jannet

• 11 Oktober 2009 - 21:18

Jildau:

Wat leuk, een blanke kapper. Nouja, eigenlijk een gemiste kans, zo in zo'n Afrikaans land.
    Dit weekend had ik introkamp van Ichthus, waarbij er vandaag twee Kenianen bij ons kwamen en iets vertelde over 'de verre naaste', een organisatie, en nog wat meer, een van die twee was een dokter. ;)

Tot over twee weekjes!