Eerder terug naar huis... - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Koen Vliegenthart - WaarBenJij.nu Eerder terug naar huis... - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Koen Vliegenthart - WaarBenJij.nu

Eerder terug naar huis...

Door: Koen & Klaske

Blijf op de hoogte en volg Koen

17 Oktober 2009 | Nederland, Rotterdam

Het laatste bericht van onze reis komt alweer vanuit Nederland! Ja inderdaad, we zijn een week eerder terug dan gepland. Onverwacht is namelijk afgelopen woensdag Koen zijn moeder overleden. Er was eigenlijk nog niets met haar aan de hand tot maandagmorgen. Die avond werd ze ziek, is naar het ziekenhuis gegaan en onderzocht. De dag erna bleek dat er waarschijnlijk iets met de alvleesklier aan de hand was, ze voelde zich wel al weer wat beter. Vervolgens is ze de nacht erna in haar slaap overleden. Ze mocht 92 jaar oud worden. Wel een bijzondere situatie, in ieder geval om op deze manier terug naar huis te moeten maar bovendien omdat het nog maar vijf maanden geleden is dat Koen zijn vader is overleden.
Toch willen we jullie de belevenissen van de laatste week niet onthouden. In Kaapstad wilden we nog het Robbeneiland bezoeken, maar de boot ging niet vanwege de wind. Wel hebben we een mooie rondrit op het schiereiland gemaakt en daar een pinguïnkolonie bezocht, plus de Kaap de Goede Hoop. De volgende dag hebben we ’s morgens een excursie gemaakt naar een krottenwijk van Kaapstad, wat hier een Township heet. Dit onder leiding van een gids die zelf in die wijk woont. Omdat het zondag was hebben we eerst met haar een kerkdienst bezocht in de krottenwijk, wat wel weer bijzonder was met alle swingende gospelliederen. Vervolgens wat door de wijk gewandeld en bij een paar huisjes binnen gekeken. Krottenwijken lijken op elkaar, of je ze nu ziet in Bombay, Santo Domingo of Kaapstad. Kleine eenkamerwoningen waar te veel mensen in moeten wonen. Toch lijkt het hier beter dan in de andere landen, de overheid doet relatief veel voor deze mensen.
In de middag zetten we koers naar Hermanus, een plaats aan de zuidkust waar je vanaf de wal walvissen kunt zien zwemmen. Heel bijzonder! Omdat we ze van nog dichter bij wilden zien, en ook nog de witte haaien wilden zien zwemmen, hebben we de dag er na een boottocht geboekt. Het was alleen wat slecht weer die dag… veel wind, regen en hoge golven. Men had al beloofd dat het geen standaard tochtje zou worden en dat werd het zeker niet! Koen was gelijk vanaf het begin al zeeziek en heeft de hele tocht met een kotszakje voor zich gezeten. Klaske ook maar in veel mindere mate. Maar het was het toch waard, zeker het moment dat twee kanjers van haaien ongeveer twee meter uit het water sprongen. Helaas zaten we met onze handen aan de railing en met de kotszakjes dus hebben we hier helaas geen foto’s van kunnen maken. Ook de walvissen waren bijzonder om te zien, zo’n joekel van een beest wat dan gewoon doodleuk een tijdje naast de boot blijft zwemmen.
De volgende dag gingen we naar het De Hoop Nature Reserve, een natuurpark waarvoor we 50 km over een onverharde weg moesten. Maar wel heel erg mooi! Aan de kust, met grote zandduinen, en in het park verschillende wilde dieren. Langs de weg stonden al bordjes dat je moest uitkijken om niet over slangen heen te rijden. Toen Koen een slang op de weg zag stopte hij ook, en Klaske ging er snel uit om deze in alle standen te fotograferen. Later vertelden we dit aan andere mensen, Zuidafrikanen… en die waren min of meer verbijsterd over dit verhaal. Het bleek namelijk te gaan om de gevaarlijkste slang die hier voorkomt… en zich normaal langzaam beweegt maar dan met een snelheid van 200 km per uur kan aanvallen. En als je dan gebeten wordt, bijv. in je arm, moet gelijk je arm geamputeerd worden om te voorkomen dat het gif je hele lichaam in gaat. Van een manegehouder hoorden we dat zij al drie paarden verloren had aan slangenbeten van deze soort slang!
De laatste twee dagen hebben we doorgebracht in een lodge gebouwd midden in een bos in de omgeving van Knysna. Hier weer mooie vogels gezien en een rit te paard gemaakt! Klaske keek hier erg naar uit en het was eigenlijk ook best leuk!
Vrijdag, dus een week eerder dan gepland, weer terug naar het vliegveld. Onderweg reden we door het wijngebied, waar Koen nog een wijnproeverij heeft gedaan. Hij proefde geen verschil tussen de verschillende wijnen dus dat was aan hem niet zo besteed. Na het terugbrengen van de Toyota en een goede vlucht van ruim 11 uur waren we weer terug in Nederland.
Het eind van een bijzondere reis, in vele opzichten!

Alle mensen die hebben gereageerd op onze weblog, hartelijk bedankt! En uiteraard staan ook de laatste foto’s op http://picasaweb.google.nl/kvliegenthart/Zambia

• 17 Oktober 2009 - 21:48

Gerard.:

Al heeft de reden van jullie eerdere thuiskomst een trieste achtergrond; wij zijn hoe dan ook blij dat je weer 'Neerlands vaste grond' onder de voeten hebt..!
    Welkom thuis, zeggen we maar!

• 18 Oktober 2009 - 10:12

Hein En Ellen:

Bedankt dat jullie ons steeds op de hoogte hebben gehouden van jullie belevenissen en dat we ook in beeld dingen gezien hebben. We condoleren jullie met het overlijden van de moeder van Koen.
    tot ziens.