Liverpool: Beatles gevoel en microscopy of stool - Reisverslag uit Liverpool, Verenigd Koninkrijk van Koen Vliegenthart - WaarBenJij.nu Liverpool: Beatles gevoel en microscopy of stool - Reisverslag uit Liverpool, Verenigd Koninkrijk van Koen Vliegenthart - WaarBenJij.nu

Liverpool: Beatles gevoel en microscopy of stool

Door: Koen & Klaske

Blijf op de hoogte en volg Koen

14 September 2011 | Verenigd Koninkrijk, Liverpool

We zijn al echt gewend aan het wonen hier. Links rijden is in Nederland ook al een fervente hobby en gaat hier dus bijna blindelings. Jammer alleen dat de Engelsen zelf niet helemaal de regels begrijpen… zomaar parkeren waar het niet kan, uitstappen als jij net aan komt rijden, straatje keren op het meest ongelegen moment. Maar, ook dat went. Wellicht moeten we ons gewoon aanpassen.

Met Klaske gaat het heel goed op de Liverpool School of Tropical Medicine. Ze zit in een groep met zo’n 80 studenten, de meeste uit Engeland maar ook een paar Noren, Amerikanen, wat andere nationaliteiten en ook nog twee Nederlanders. De onderwerpen vindt ze uiteraard reuze interessant, van larven die onder de huid groeien tot hoe je patiënten moet behandelen in vluchtelingenkampen. Verder vult ze haar dagen met poep (en al wat daar in leeft) bekijken onder de microscoop.

Daarnaast zijn er uiteraard de naschoolse activiteiten… met elkaar wat drinken in de pub, of wat eten in een van de vele honderden restaurants die hier zijn. Ze zijn niet allemaal Koen-proof, maar aangezien je in iedere willekeurige pub friet, een gebakken ei, bacon en pasta kan bestellen als side dish bij je pint, is er geen man overboord.

Koen vermaakt zich ook best. Helaas kon hij nog niet aan de Swahili cursus beginnen. Klaske dacht de CD in haar laptop te hebben, maar dit bleek een aflevering te zijn van inspector Morse…. Om dit voor nu goed te maken hebben we hier bij een 2e hands winkel maar gelijk de hele serie van Morse afleveringen aangeschaft, en hebben in de laatste vijf dagen inmiddels acht van de 33 bekeken. Als het goed is dan komt binnen enkele dagen de Swahili CD per post vanuit Nederland.

Verder heeft Koen inmiddels de meeste Beatles locaties bezocht: uiteraard de Cavern Club, de voormalige woonhuizen van John en Paul (ook binnen!) en, op loopafstand van ons huis, Penny Lane en het binnenkort af te breken geboortehuis van Ringo.

Klaske haar collegetijden geven zo nu en dan ruimte voor extra toeristische activiteiten. Zo zijn we vorige week vrijdagmiddag naar het Peak District gereden, een heuvelachtig natuurgebied met van die leuke Engelse plaatsjes. Wat dat betreft is het wel genieten hier! Met name ook van de pubs, zeker op het platte land, waar je altijd eenvoudige maaltijden kunt krijgen, vaak bereid door de zwaarlijvige pubeigenaar zelf. Daarbij een kopje thee met melk.. Je waant je zo in een Engelse film! Inderdaad, zoals een Inspector Morse of een Midsummernight Murders.

Ook in de kerk vragen we ons altijd af wie er vermoord zou kunnen worden en wie het gedaan zou kunnen hebben. Helaas is er iedere zondag maar een handjevol mensen aanwezig. De dikke pastoor met het vettige haar? De donkere vrouw met tamboerijn? Onze huiseigenaar die koekjes bakt bij de kindernevendienst of zijn vrouw met roodgeverfd haar?

Helaas werden we zelf getroffen… Klaske kreeg een urinewegontsteking. Haar BIG registratie hielp ons niet veel verder, aangezien je in Engeland als dokter niet medicijnen voor jezelf kan voorschrijven. Dus moesten we naar het inloopspreekuur van de National Health Service. De receptioniste sprak helaas geen normaal Engels maar alleen Liverpool Engels, dus begrepen we niet wat “wazju bierdit” betekende, maar later bleek dit “what is your birthdate” te zijn. We hoefden gelukkig niet lang te wachten, ook gelukkig voor de wachtende mensen want Klaske hield constant de enige WC bezet. Uiteindelijk werd ze goed geholpen en was de ontsteking snel over.

Nog even een ander voorbeeldje van Liverpools: Koen bestelde twee eieren met frites, wat in het Engels “double egg with chips” is. Toen hij dat bestelde vroeg de bediende: “black?” ???? Nee, gewoon twee eieren met frites. “Black?” Aj, natuurlijk “Yes”. Ze zei namelijk niet “black” maar “double egg”…

Allemaal de hartelijke groeten!

Koen en Klaske, 5 Grove Park, L8 0TL Liverpool

foto’s van o.a. ons appartementje staan op picasaweb.google.com/kvliegenthart

Wil je een weekendje vertoeven in onze luxe drie sterren logeerkamer (engels ontbijt inbegrepen) horen we het graag!

• 19 September 2011 - 17:47

Jannet:

Wat spannend om in de kerk moordaanslagen te bedenken! Zo te horen worden jullie steeds vrijzinniger...En al die aandacht voor popmuziek...Ik weet het niet...Als dat maar goed gaat...We zullen er aanstaande woensdag maar eens stevig over vergaderen op onze eerste kringbijeenkomst ;)
    Inspectors Koen en Klaske, veel plezier verder met alle Midsummernight avonturen!