Op de helft... - Reisverslag uit Liverpool, Verenigd Koninkrijk van Koen Vliegenthart - WaarBenJij.nu Op de helft... - Reisverslag uit Liverpool, Verenigd Koninkrijk van Koen Vliegenthart - WaarBenJij.nu

Op de helft...

Door: Koen & Klaske

Blijf op de hoogte en volg Koen

14 Oktober 2011 | Verenigd Koninkrijk, Liverpool

We zijn hier nu alweer op de helft van onze drie maanden dus tijd voor een berichtje!

De tijd gaat snel, en vooral ook de cursus van Klaske. Het tempo is wat opgevoerd en elke dag wordt nu een handjevol belangrijke tropische ziekte behandeld. Een uurtje ´skyven´ is er niet bij, want dan heb je het risico net 10 belangrijke oorzaken van hersenvliesontsteking te hebben gemist. De overmatige aandacht voor diarree heeft plaats gemaakt voor de combinatie HIV en diarree en TB en diarree. Goed opletten dus en ook ’s avonds wordt nu tijd besteed aan het studeren.

Ook de overige studenten hebben hier last van, dus het aantal avondactiviteiten onder studenten is nu wat teruggebracht. Uitjes naar Japanse en Indiase restaurants staan sowieso op de zwarte lijst vanwege Koens smaakpapillen en zijn erg populair onder de wereldreizigers. In de weekenden trekken de studenten er door weer en wind (lees: storm en regen) op uit om bergen te beklimmen. We zijn dus erg dankbaar dat we ons eigen programma hebben.

Afgelopen weekend zijn we naar Noord Wales geweest, daar is het wat heuvel/bergachtiger wat natuurlijk best leuk is voor ons Nederlanders die alleen plat land gewend zijn. We hebben de hoogste berg van het gebied, de Snowdon (>1000 mtr) beklommen, althans, met een treintje. Boven aangekomen misten we het beloofde uitzicht doordat er alleen mist te zien was, maar ook dat kan mooi zijn als er niets anders is. Verder leuke plaatsjes, kastelen en een hele bijzondere taal waar niets van te maken is. Een eerder weekend, met name in die prachtig weer week (het was hier nog warmer dan bij jullie, hoe is het mogelijk…) zijn we een dagje naar Chester geweest. Een leuk oud plaatsje, bijzonder ook dat ze hier in Engeland alles zo goed bewaren (oftewel niet zo snel oude troep afbreken waardoor het na een tijdje opeens historisch wordt).

Een paar weken geleden hadden we ook onze eerste bezoekers, Koen’s zus Truus met haar man Arie. Dat was erg gezellig! Naar de musical over Queen, een erg goed concert van een Beatle tribute band in de Cavern Club, en we hebben Koen’s verjaardag met hen gevierd op de 25ste september. Het volgende bezoek staat bijna op de stoep, Klaske’s ouders die a.s. weekend komen, direct gevolgd door Koen’s kinderen Maarten en Johanneke met haar man Tycho en dan daarop aansluitend Klaske’s zusje Jildau. Dus dat wordt een abonnement op de Cavern Club, het Beatles museum, de Ferry across the Mersey en uiteraard de lokale Pubs!

Koen is inmiddels druk bezig met zijn zelfstudie/PC cursus Swahili. Best lastig zo’n taal die nergens op lijkt! Daarnaast, ook om een beetje meer Liverpool gevoel te krijgen, doet hij mee aan een cursus Digital Photography voor gevorderden. Het element ‘voor gevorderden’ is heel relatief, maar toch is het heel leuk om foto opdrachten uit te voeren en natuurlijk leuk om met de lokale mensen hier een beetje contact te hebben. Althans, voor zover ze geen Liverpudlian praten, want dat is onverstaanbaar. Ook heeft Koen nog een exta Beatles locatie bezocht, de Casbah Coffeeclub waar het allemaal begon. Leuk is dat die club sinds 1962 dicht was en als opslagruimte gebruikt is waardoor alles binnen helemaal origineel gebleven is. Hij kreeg een privérondleiding van Roag Best (voor insiders: de jongste broer van Pete Best, een eerdere drummer van de Beatles).

Ons dagelijkse leven bestaat verder uit boodschappen doen bij de Tesco, ’s avonds om en om thuis eten of bij een pub c.q. restaurant. Dan zo nu en dan uitjes , bijvoorbeeld naar de film Jane Eyre in het lokale theater, ingeleid door een olijke man in schotse rok op een orgel en vorige week het Soweto Gospel Choir. Als we geen uitje hebben, dan wordt het vaste prik: studeren en Morse. Inmiddels hebben we 28 afleveringen gezien, dus nog vijf te gaan voor we ze allemaal hebben gehad. Heeft iemand nog ideeën voor een opvolgende serie na Morse? Het is wel duidelijk dat hier een groot gat gaat vallen.

Allemaal weer de hartelijke groeten!

Foto’s op www.picasaweb.com/kvliegenthart bij “Liverpool”

• 14 Oktober 2011 - 16:16

Maarten:

De beste serie ooit is volgens velen (waaronder ik) The Wire

• 14 Oktober 2011 - 18:22

Jannet:

Ik stem voor aanschaffen van de complete box van HOUSE
    Voor Klaske betekent dat een uitstekende training in het diagnosticeren van de uitzonderlijkste ziektes en voor mannen een lesje ' hoe gedraag ik me zo aso mogelijk en kom er toch mee weg...'
    Enne...voor mij zou het leuk zijn em eens te mogen lenen! :)

• 16 Oktober 2011 - 09:46

Anandi Van Loon-Felt:

Klinkt goed allemaal, tijd vliegt.
    Ik blijf jullie verhalen volgen!
    Gr. Anandi