Malawi - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Koen Vliegenthart - WaarBenJij.nu Malawi - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Koen Vliegenthart - WaarBenJij.nu

Malawi

Door: Koen

Blijf op de hoogte en volg Koen

16 September 2009 | Malawi, Lilongwe

MALAWI

Tsja, bij alle drukte hier is het wel weer leuk om een weekendje wat anders te gaan doen… en weer wat op te snuiven van de cultuur en de natuur. Dus zijn we naar de op een na populairste bestemming van hier werkende blanken gegaan: het Lake Malawi. Dat ligt dus in Malawi en is niet zomaar een meer, maar meer een soort binnenzee: 560 km lang en 75 km breed.
Zaterdagochtend vertrokken wij en het was best een gecompliceerde reis:
1. met de taxi 10 minuten naar Katete, de dichtstbijzijnde plaats
2. met de volgende taxi anderhalf uur naar de grens met Malawi (terwijl we vertrokken had onze chauffeur ruzie met de andere taxichauffeurs omdat hij onder de prijs werkte – deze zou minstens 30 Euro moeten zijn geweest maar na het steeds lager bieden van de onderlinge taxichauffers was er nog maar 18 Euro over – terwijl de benzine hier ook 1 Euro per liter kost)
3. lopen over de grens
4. een taxi (samen met nog zes mensen) van twintig minuten naar de dichtstbijzijnde plaats in Malawi
5. een minibusje naar de hoofdstad, Lilongwe (eerst een uur wachten tot de bus vol is, daarna twee uur rijden)
6. een minibusje naar een grotere plaats (Salima) in de buurt van het meer, 2,5 uur
7. een minibusje naar de plaats van bestemming, Senga Bay, kwartiertje; de chauffeur van dit busje probeerde nog een slaatje uit ons te slaan, door 7 euro te vragen voor het laatste stukje naar onze lodge. Gelukkig zijn wij ook niet zo onwetend meer en hadden we bovendien een bord zien staan dat onze lodge nog maar 2 km verder was.
Daarom namen we als laatste:
8. een fietstaxi (dus achterop de fiets, voor 0,25 Euro) naar het zandpad naar onze accommodatie
9. en dan het laatste stukje lopen, omdat de fietsen niet vooruit kwamen in het zand met ons achterop

Al met al waren we onderweg van half negen ’s ochtends tot zes uur ’s avonds. Maar wel heel leuk om zo weer een ander land te zien! Leuke mensen allemaal en je zou zo niet zeggen dat dit het armste land van Afrika was. De auto’s zien er beter uit dan in Zambia en je ziet overal aanduidingen van westerse hulporganisaties die hier werken. Maar we zullen wel in het meest ontwikkelde gebied van het land geweest zijn, dus ons beeld is niet helemaal objectief.
De locatie was geselecteerd op het gegeven dat de keuken ook italiaans kookt en daar had ik wel weer eens zin in! Helaas stond ’s avonds kip op het menu, maar ook dat was goed te doen. En ’s morgens een heerlijk Engels ontbijt! We hadden maandag vrij genomen dus we hadden de hele zondag voor onszelf. Na het ontbijt naar het strand en in het zwembad, tussendoor genoten van de apen rond het zwembad, en van de lunch – pasta! ’s Middags een boottocht naar een eiland, het hagedisseneiland. Dus in de boot samen met twee personeelsleden die zorgden voor de drankjes en de snorkelspullen. Dit omdat Klaske aangegeven had wel te willen snorkelen – ondanks de wellicht aanwezige Bilharzia parasiet, maar dat merk je pas na drie maanden. Op het eiland eerst naar de top geklauterd, onderweg inderdaad behoorlijk grote hagedissen gezien. Best een spannende klim, al liep de gids op zijn gemak op blote voeten naar boven. Rond het eiland volop vogels: visarenden, en heel veel aalscholvers. Geweldig was het toen we een visarend een vis uit het water zagen vissen! Toen Klaske dus het water in, die vertelde dat ze daar hele mooie vissen gezien heeft, vooral blauwe. Ik geloof dat ook wel, want je kon zo nu en dan wel zo’n vis ook van de kant zien. Vervolgens weer terug, tijdens de zonsondergang!
Maandag weer terug naar Katete: negen uur weg, en met busje-bus-busje-taxi-taxi waren we om vier uur ’s middags mooi op tijd weer terug.
Overigens vinden wij de reacties op de weblog erg leuk! Hartelijk dank allemaal, vooral natuurlijk de vaste fans zoals Gerard, Jannet en Jildau!

(uiteraard staan er weer een paar foto’s op http://picasaweb.google.nl/kvliegenthart/Zambia)

• 16 September 2009 - 10:31

Jildau Jongbloed:

wauw, een scala aan dieren daar zo te zien! En tof dat Klaske durft te snorkelen.. duiken was geen optie?
    Als jullie weer terug zijn, verwacht ik natuurlijk antwoord op al mijn vragen! :P

• 18 September 2009 - 12:42

Gerard:

Weer een avontuur waarvan je, als je het zo leest, de uitkomst maar moet afwachten...!
    Hebben jullie nog geen heimwee naar ons kikkerlandje?
    Doe je toevallig ook filmen? Dat weet ik eigenlijk niet.
    Wij gaan vandaag maar weer eens naar "ons oerwoud" in Doorn, dat Grote Enge Bos...
    Groetjes en een mooi weekend.

• 18 September 2009 - 12:54

Anita:

Hoi!
    Ik moet toch even zeggen; waarom behoor ik niet tot de vaste fans?? En wat moet ik doen om wel bij dat speciale clubje te horen? Ik lees toch alle verslagen! En het leven gaat hier ook gewoon door hoor!
    Nou ja, nog heel veel plezier en tot over 36 dagen! -xxx- anita

• 22 September 2009 - 16:21

Elvira,Ben&boys:

Hoi Klaske en Koen,
    Geweldig weer die verhalen! We genieten er enorm van. Jullie maken heel wat mee. Wel erg dat het personeel in het ziekenhuis zo lui is. Schokkend eigenlijk. Ben heeft de boel gekopieerd en vanochtend weer naar Heit en Mem (Pake en Beppe) in Drachten gestuurd. Zo blijven zij ook op de hoogte! Hier is alles prima, het weer is nog steeds erg mooi. Ruben traint iedere dag (hij is gescout en voetbalt nu bij Twente) en Dylan is druk op zoek naar een piano. Het keyboard vindt hij te kort! Hij speelt gitaar in de band maar wil nu wat anders leren. Ben gaat morgen 4 dagen naar Slovenië (CHEPS bestaat 25 jaar en dat wordt gevierd) met een man of 20. Ze vliegen heen en terug, leuk hoor!
    Goed, tot het volgende verslag, hartelijke groeten,
    Ruben,Dylan, Ben en Elvira

• 27 September 2009 - 13:55

Jannet:

Best een gecompliceerde reis...understatement of the year!

Groetjes uit kring C20

• 27 September 2009 - 14:09

Jannet:

Wat een leuke foto's!! Koen als dokter. Hahah en in the pool met zoooooveel vrouwen! Klaske wat gaaf om jou aan het werk te zien daar. Alsof je het al jaren doet, zo vanzelfsprekend ziet het eruit!