Koen's project - Reisverslag uit Katete, Zambia van Koen Vliegenthart - WaarBenJij.nu Koen's project - Reisverslag uit Katete, Zambia van Koen Vliegenthart - WaarBenJij.nu

Koen's project

Door: Koen

Blijf op de hoogte en volg Koen

12 Augustus 2009 | Zambia, Katete

Na alle ziekenhuisverhalen nu maar eens iets over mijn project, de administratie. Ik ben maar begonnen met het samen met de boekhouder afsluiten van het jaar 2008 wat natuurlijk allang klaar had moeten zijn. De boekhoudkundige problemen zijn blijven liggen en waren blijkbaar het grote struikelblok, die werken we nu een voor een af en ik hoop dat we over een week hiermee klaar zijn. Ik wil hier dan gelijk een mooi gedrukt jaarverslag van laten maken, wat ze ook voor de Europese en Amerikaanse geldschieters kunnen gebruiken. Ik ga hiervoor ook wat foto’s maken in het ziekenhuis, iets wat ik toch al wilde doen maar waar ik nu een mooi excuus voor heb. Ik zoek alleen nog iemand die de lay-out wil maken hiervoor. Wie kent iemand?
Het is een beetje wennen aan de stijl van werken hier, alles gaat natuurlijk een stuk trager maar op zich hebben ze wel goede programmatuur en systemen. Althans, voor de boekhouding. Ook ben ik begonnen met het schrijven van het handboek voor de administratie, wat er wel was maar niet up to date en niet elektronisch.
Wel een beetje afzien is het dat ze hier op kantoor overdag niets drinken. Toch wel wennen na de koffiecultuur in Nederland. Wat ook bijzonder is zijn de bedragen waarin gerekend wordt. Een euro geeft 7000 Zambiaanse kwatcha’s en de boekhouding is ook nog in twee decimalen. De kleinste rekeneenheid is dus 0,0000014 Euro… en een bedrag van 1000 Euro is dus al 7.000.000 kwatcha’s.
Verder bevalt het goed hier, het is heerlijk dat het hier elke dag lekker warm, mooi zonnig weer is! Wel jammer dat het ’s avonds tussen half zes en half zeven helemaal donker wordt. Dat betekent ook korte avonden en relatief lange nachten, wat ook wel goed is want je hebt hier, door de indrukken en de warmte, toch wel wat meer slaap nodig dan thuis. Om zeven uur ’s avonds eten we, en ook dat is een beetje afzien want ik zit tussen uitsluitend medici die maar één gespreksonderwerp hebben: geneeskunde. Maar toch wel interessant om al die verhalen te horen over apparaten die niet gebruikt kunnen worden omdat er kakkerlakken inkruipen of over aids-test-medicijnen die in heel Zambia om wat voor reden dan ook niet meer leverbaar zijn… Gelukkig is het eten wel zeer geschikt voor mij, zoals Klaske ook al meldde, dus van het afslanken zal wel niet veel terecht komen!

  • 12 Augustus 2009 - 17:27

    Jildau:

    Je hebt daar dus wel wat te doen en hoeft je niet te vervelen. Op de site van jullie ziekenhuis staat ook een filmpje waar ze een kamer lieten zien met stapels papier in open kasten.. allemaal van de afgelopen jaren, die digitaal moesten worden. Of is dat al gedaan?
    Oh, we gaan nu eten! Mama en en ik hebben gekookt.

    Daag!

  • 14 Augustus 2009 - 10:27

    Anita:

    Hoi Koen!
    Wat een gedoe met die grote bedragen zeg! Ik hoop dat jullie er goed uitkomen. Is de boekhouder een leuke collega? En over dat niet drinken op kantoor, misschien dat je een koffiepauze kan inbrengen? Doe je dat gewoon op jou kosten! Hier alles goed. Ik krijg dinsdag de sleutel van mijn nieuwe woning in Appingedam! Ik mag gelukkig de cateringbus lenen van m'n werk dus kan ik alvast wat meubels meenemen. De zolder heb ik omgespit in de hoop wat spullen te vinden voor mijn uitzet maar ik kwam alleen maar dozen tegen van klaske! Dus ik ben de kringloopwinkels afgeweest en toch wat leuke dingetjes kunnen vinden.
    Nou, nog heel veel succes en plezier daar en we spreken elkaar snel. De groetjes aan Klas!

  • 09 September 2009 - 21:32

    Jannet:

    Hoi Koen,

    Wel goed die nullen tellen he en de komma's goed plaatsen!! Wat een bedragen!Hardstikke goed dat je je zo nuttig kunt maken. Ontzettend leuk om te lezen hoe alles daar geregeld is ( en niet geregeld is!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Katete

Koen

Actief sinds 24 Juli 2009
Verslag gelezen: 104
Totaal aantal bezoekers 38336

Voorgaande reizen:

13 Maart 2012 - 12 December 2012

Haydom Lutheran Hospital

01 September 2011 - 03 December 2011

Liverpool 2011

05 Juli 2011 - 22 Juli 2011

Costa Rica 2011

03 Augustus 2009 - 17 Oktober 2009

Saint Francis Hospital

Landen bezocht: