Safari - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Koen Vliegenthart - WaarBenJij.nu Safari - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Koen Vliegenthart - WaarBenJij.nu

Safari

Door: Koen

Blijf op de hoogte en volg Koen

03 September 2009 | Zambia, Lusaka

Vier dagen op safari… een geweldige ervaring! Zo veel dieren, zo veel variatie. Het leek wel een stukje paradijs als je zo al die dieren door elkaar ziet lopen. En dat in de vrije natuur, in een natuurpark zo groot als België, zonder hekken er omheen.
Maar laten we bij het begin beginnen. We hadden een volledig georganiseerde tour geboekt. Vrijdagochtend om acht uur vertrokken we met een naar Zambiaanse begrippen heel comfortabel busje, met nog een Engelse co-assistent en twee Duitse meisjes die meehelpen met taallessen in een naburig dorp. Op zich is het een uur of vier rijden, maar onderweg in de grotere plaats Chipata daar moest de chauffeur opeens nog een heleboel dingen voor zichzelf doen: spullen kopen, met zijn vriendin praten, tanken. Vervolgens kregen we op een lange onverharde weg, waarop de chauffeur reed met een snelheid die meer bij een verharde weg past, een lekke band. Spullen er bij gezocht, het was bloedheet dus de chauffeur ging niet zo snel, en toen hij wilde starten met band verwisselen kreeg hij ook nog een telefoontje. Voor hij klaar was met zijn telefoontje had ik het wiel al verwisseld. Het laatste stuk reed de chauffeur een stuk langzamer, voortdurend met zijn hoofd buiten het raampje hangend kijkend naar zijn banden. Bang dat hij nog een lekke band zou krijgen… we hadden tenslotte ook geen reservewielen meer.
We hadden onze accommodatie in het Wild Life Camp, mooi gelegen langs de rivier. In een mooie schone bungalowtent. Aapjes alom, ook een soort eekhoorns. We werden goed verzorgd, altijd koffie en thee en vruchtensap, het eten ook helemaal naar mijn zin: de eerste avond pasta, daarna kip, rundvlees etc. Dus van mijn voorgenomen afslanking komt niet veel terecht! Op het kamp werd ons verteld dat het best veilig was alleen ’s nachts moesten we wel op de verlichte paden blijven lopen want dan kunnen er leeuwen, nijlpaarden of olifanten rondlopen. En inderdaad, je zag ook een vers spoor van een nijlpaard vlak voor onze tent. Helaas hebben we geen grote dieren gezien op het terrein terwijl we er waren. Maar ook wel zo veilig, je moet er niet aan denken dat je ’s nachts wakker wordt en er steekt ineens een olifantenslurf in je tent…

Aan het eind van de eerste middag gingen we al gelijk op safari. We zaten in een open omgebouwde jeep, met achter de chauffeur twee banken op verschillende hoogte, zodat iedereen goed zicht heeft. We werden al gelijk getrakteerd op olifanten, daarna in de rivier de eerste nijlpaarden, en vervolgens vele apen, impala’s, antilopen, giraffen en zebra’s. Het werd al snel donker, waarna we met grote schijnwerpers onze zoektocht vervolgden. We kwamen al snel ons eerste jachtluipaard tegen in een boom. Onderweg zo nu en dan stoppen voor koffie met biscuits, Baileys, wijn e.d. De volgende dag wederom een safari, weer meer dieren, ook veel vogels, en nu ook leeuwen. In de middag eerst even een paar uurtjes vrij, waarin we het zwembad hebben kunnen uitproberen. Daarna deden we een wandelsafari, met gids en een bewapende bewaker, die wel nodig kan zijn als je opeens wordt aangevallen… Helaas, of eigenlijk gelukkig, hebben we geen gevaarlijke dieren gezien op onze wandeltocht. Maar wel heel interessant, wat de gids ons kon vertellen over hoe impala’s communiceren via hun uitwerpselen e.d.

De derde dag was de topdag, een safari van ’s morgens zes uur tot ’s avonds half negen. Doordat we de hele dag hadden konden we diep het park in. Maar al gelijk kregen we het hoogtepunt van de dag te zien: een dode buffel waar bovenop zo’n 17 leeuwen zaten om hem te verorberen. Wij konden er vlakbij komen met onze jeep, wat volgens de gids veilig is zolang je maar niet in de auto gaat staan of nog erger er uit. De leeuwen kunnen mensen namelijk alleen aan hun vorm herkennen, maar als ze je herkennen dan krijgen ze waarschijnlijk ook gelijk trek.
Aan het eind van de dag zagen we nog wat bijzonders, een jonge buffel die vast zat in het moeras en zo nu en dan schreeuwde om hulp. Hulp konden wij niet geven, al konden we hem al los krijgen dan zou hij toch ten dode opgeschreven zijn omdat hij niet meer op tijd de kudde kon bereiken. Dus helaas hebben we hem achter moeten laten, wetend dat snel de hyena’s zullen komen om hem definitief uit zijn lijden te verlossen.

De vierde dag was de afsluiting met een engels ontbijt in de bossen. Heerlijk, de gebakken bacon en eieren en witte bonen in tomatensaus! En dat met nieuwsgierige giraffen en apen om ons heen. ’s Middags gingen we weer terug naar Katete, een prachtige ervaring rijker!

(we hebben een kleine selectie van onze foto’s bijgeplaatst op http://picasaweb.google.nl/kvliegenthart/Zambia)

• 03 September 2009 - 11:55

Gerard:

Wij hebben zojuist genoten van de mooie foto's! En...pracht verhaal!!
    Jullie kunnen wel lezingen houden als je terug bent in Holland...
    Het is hier overigens herfst.

• 03 September 2009 - 12:15

Esther:

Ha Klas,

Mooi he, South Luangwa.. ik zat toen naast wildlife, bij track & Trail! Echt fantastisch...Maar jullie hebben wel veel gezien, scheelt als je zo'n lange safari hebt!
    Succes verder weer in tziekenhuis!

Greets,
    Esther

• 04 September 2009 - 09:30

Anne:

Bonjour Koen,

Je suis vos aventures à distance. C'est impressionnant de voir les situations auxquelles votre amie doit faire face au quotidien. Comme on dit en français "chapeau" (hoed). une expression étrange pour dire 'bravo et bon courage!"
    A vous aussi avec vos problèmes de centimes ...
    A bientôt,
    Anne

• 05 September 2009 - 15:25

Griet:

Ben blij dat je weer beter bent Klaske!
    Dat je verslagen kan schrijven is voor mij niet nieuw!Geweldig het is net of we er bij zijn !Succes verder met alles wat jullie doen!

• 06 September 2009 - 14:46

Pake En Beppe:

Heel interessant om jouw reisverslagen te lezen. En vooral die mooie foto's erbij. Wat een schitterende natuur. Klaske, je bent nog niets veranderd: je ziet er nog gezond uit. Ik wens jullie nog veel sterkte en plezier met jullie werk.

• 06 September 2009 - 19:47

Liesbeth:

Hoi Koen en Klaske,

Wat een geweldige ervaring moet dat geweest zijn die safari! Leuk om erover te lezen.

Nog heel veel succes daar en de groeten van ons allemaal.

God bless you!

• 07 September 2009 - 09:07

Gerdien:

Ha Klaske en Koen,
    Erg leuk om jullie verhalen te lezen. Indrukwekkend!Wat maak je veel mee in het ziekenhuis. Heel veel succes en geniet ervan!

• 09 September 2009 - 21:36

Jannet:

Gelukkig hebben jullie het overleefd en stonden jullie niet op het menu!